5 najskuteczniejszych antydepresantów na ponure dni!

Jesień czuję już jakiś czas, co gorsza, kości krzyczą, że zima nadchodzi. Czas długich, mroźnych wieczorów, deszczu, szarego nieba i mokrych liści. Wiem jak trudno w tym okresie mobilizować się do działania i nie zapaść w sen zimowy. Co dziesiąty Polak cierpi z powodu przesilenia jesiennego. Być może zjawisko to spowodowane jest mniejszą ilością dziennego światła docierającego do naszych organizmów, być może to całkiem naturalne, że wraz ze wszystkimi żyjątkami, całą otaczającą nas fauną i florą, my również jesienią musimy odpocząć, wyciszyć się, naładować swoje akumulatory, żeby wiosną znowu ruszyć do przodu. Jakkolwiek by nie było – faktem jest, że jesienią czujemy spadek energii, sił i nastroju. Jeśli jesteś pewien, że nie chorujesz na depresję chroniczną, tylko zwyczajnie masz chwilowe trudności związane z panującą aurą, zastanów się jak temu zaradzić. Mam dla Ciebie kilka (moim zdaniem najskuteczniejszych ze znanych mi) propozycji.
photo-1448374247140-1b25b7a2d776
1. Bądź aktywny.
Oczywiście to może nie być proste, żeby pójść biegać kiedy pada deszcz. I nie o to wcale chodzi. Znajdź formę aktywności fizycznej, która będzie sprawiać Ci przyjemność. Może pływanie? siłownia? fitness? Rób to co lubisz i rób to często, regularnie. Przestań sobie obiecywać, że zaczniesz od jutra, od poniedziałku albo od początku miesiąca. Albo zaczniesz dziś albo wcale. Decyzja należy do Ciebie, a przecież każdy kiedyś zaczynał. Podniesiesz poziom endorfin w organizmie, a co za tym idzie nastrój zdecydowanie się poprawi.
2. Wyjdź do ludzi.
Jeśli masz ochotę tylko siedzieć pod kocem, zabijając czas pustymi serialami to muszę Cię zmartwić – tym sobie nie pomagasz. Zadzwoń do koleżanki, idźcie na kawę, do kina. Towarzystwo pomoże Ci odwrócić swoją uwagę od pesymistycznych widoków za oknem.
3. Słuchaj motywującej muzyki.
Muzyka ma znaczący wpływ na nasze samopoczucie psychiczne - oddziałuje na produkcję neuroprzekaźników. Wpływa na wydzielanie epinefryny, noradrenaliny, serotoniny, dopaminy. Słuchaj więc pozytywnych dźwięków, a poczujesz się znacznie bardziej komfortowo.
4. Realnie oceń sytuację.
Co tak naprawdę mnie dołuje? Zapisz na kartce powody wszechogarniającego smutku i jeśli rzeczywiście dokopiesz się do istniejących problemów, zapisz również sposoby ich rozwiązania. Ważne: szukaj rozwiązań dla problemów, a nie problemów dla rozwiązań. Jeśli jednak uznasz, że faktycznie nie masz powodów do zmartwień, być może samoświadomość pomoże Ci uporać się z chandrą. Zachowaj dystans!
5. Postaw na zdrową dietę.
Nie wierz w to, że czekolada i kawa załatwią sprawę. To prawda, że czekolada zwiększa produkcję endorfin w naszym organizmie i łagodzi napięcie psychiczne, ale niestety tylko na krótki czas. Długofalową pomoc zapewni zdrowa dieta, bogata w owoce i warzywa, ryby w pięciu dziennych, odpowiednich porcjach. Możesz spróbować również aromaterapii – kąpiel z dodatkiem olejku o ulubionym zapachu również może wprawić Cię w dobry humor i przywołać radosne wspomnienia.
photo-1445762467354-d6c921f33b14
Naucz się lubić siebie i sprawiać sobie prezenty. Daj sobie to, czego potrzebujesz. Powyższe propozycje są dla mnie skuteczną receptą na jesienne szczęście, jednak najważniejsze moim zdaniem jest to, żeby umieć znaleźć radość w najmniejszym. W uśmiechu bliskiej osoby, kawą w klimatycznym miejscu, dobrym filmie, ciepłym słowie od przyjaciela. Żyjemy tu i teraz. Drugiego podejścia nie będzie.
,
One comment on “5 najskuteczniejszych antydepresantów na ponure dni!
  1. Jeszcze na studiach na zajęciach z psychologii kultury mój dość ponury z natury wykładowca, irytując się na dźwięk przejeżdżającej karetki mruknął do nas bez żadnego wstępu: „Kiedyś ludzie kładli się spać jak było ciemno, w zimie o tej 15 w lecie później, a wstawali z pierwszymi promieniami słońca, w lecie o 4 w zimie później. I byli szczęśliwi. A teraz? Wychodzimy do pracy – jest ciemno. Wracamy z pracy – jest ciemno. Jak tu nie popaść w depresję?”
    Trudno się z nim nie zgodzić, zwłaszcza zimą brak słońca sprzyja ponurym nastrojom :) I zupełnie zgadzam się z Twoimi propozycjami! Wystarczy raz się zmobilizować i wyjść spod grubego koca i od razu poprawia się nastrój :) Przecież zima też może być cudowną porą roku. Pozdrawiam ciepło i pozytywnie! :))

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>